Muzikant Ota Balage: Být vedoucím oddělení mě baví nejvíc!

Hudebník, dirigent a skladatel Ota Balage pochází z hudební rodiny, a tak o tom, že by dělal jiné povolání, ani nepřemýšlel. Objevil Kamila Střihavku, založil BSP, dirigoval řadu světových muzikálů a nyní je vedoucím Oddělení rockové hudby a zpěvu na Mezinárodní konzervatoři Praha. 

Jak a kdy jste se dostal k hudbě?

„Měl jsem to jasný už od druhý třídy. Táta byl muzikant a chtěl, abych jím byl taky. Mně se líbilo být hudebník a vlastně jsem o ničem jiném ani nikdy nepřemýšlel.“

Měl jste někdy nějaký vzor?

„Kolem pátý šestý třídy jsem měl vzory v rockových kapelách – Nazarethy, Deep Purple, Franka Zappu… Všechny jsem poslouchal a doma si před zrcadlem na ty zpěváky hrál. To byly moje první vzory. Během studií se to hodně střídalo. Ale neměl jsem úplně jasný vzor, že bych chtěl být třeba jako Sting. To zase ne.“

Byl jste spoluzakladatelem skupiny BSP. Jaké to ve Vás zanechalo vzpomínky?

„Vyloženě jsem to vymyslel. Na nějaké kazetě jsem objevil Kamila Střihavku, pozval jsem ho do Prahy a řekl mu, že mu chci udělat sólovou autorskou desku. On souhlasil. Napsal jsem mu dvanáct písniček, Kamil nazpíval demáče, a pak jsem řekl, že by bylo dobrý, kdybychom vzali do party na desku ještě někoho. Šel jsem za Pavlíčkem a pustil jsem mu to. Jemu se to líbilo, tak jsme udělali projekt: Ota Balage pro Kamila Střihavku za asistence Michala Pavlíčka – BSP. Bylo to tak úspěšný, že jsme u toho zůstali a udělali další desku, která se jmenovala Michal Pavlíček pro Kamila Střihavku za asistence Oty Balage. Tyhle dvě desky nás dodneška drží na pódiích.“

BSP

Působil jste také ve skupinách Zikkurat nebo Tango. Jaká to pro vás byla zkušenost?

„Zikkurat byla moje první kapela v šestý třídě. Tu jsme založili s Jirkou Křivkou, hráli jsme u něj doma v obýváku. Pak jsem odešel na školu a vzali jsme na basu Viléma Čoka. Kapela existovala v mých pubertálních letech, do nějakých devatenácti. Pak se rozpadla. Když jsem po studiích chtěl začít někde hrát, dostal jsem nabídku od Imricha do Tanga. S ním jsem hrál osm let a udělali jsme čtyři desky. Byla to moje první kapela, která hrála, vydávala desky a byla v televizi.“

Vaše jméno je spojeno i s českým uvedením muzikálu Jesus Christ Superstar. Jak jste se k němu dostal?

„Hrál jsem pořád bigbít. Když skončilo Tango, založil jsem s Vilémem Čokem Novou růži, a taky jsme hráli bigbít. Pak jsem našel Střihavku a pracovali jsme na demáčích. Jak jsem se s ním seznámil, dělal se muzikál Pěna dní v Divadle ABC. Dosadil jsem tam Kamila a já tam dělal sbor. Režisérem představení byl Petr Novotný, který už měl v hlavě, že sem přinese Jesus Christ Superstar. Pak mě oslovil, abych já muzikál nastudoval s kapelou a Kamila, aby dělal Ježíše. Dali jsme dohromady tehdejší rockový hvězdy, a tak vznikl Ježíš. Začal jsem ho dirigovat, a díky tomu jsem se stal poprvé v životě dirigentem orchestru. U toho jsem zůstal až do roku 2010. Oddirigoval jsem hodně muzikálů, od Evity přes Cats, a pak jsem dělal šest let šéfdirigenta v Hudebním divadle Karlín.“

V roce 2009 jste byl porotcem v soutěži Duety hvězd. Jak na to vzpomínáte? 

„To nejsou show, na rozdíl od SuperStar, nebo X Factoru, kam přijdou amatéři a vy na ně můžete být tvrdý. Tady byli zpěváci a naše hodnocení bylo na bázi show. Pokud jsem byl na někoho tvrdý, bylo to v rámci show, nebylo v tom nic osobního ani profesního.“

V porotě zasedl s Lindou Finkovou, Michaelem Prostějovským a Lubošem Brabcem

V současné době jste vedoucím rockového oddělení na Mezinárodní konzervatoři. Jaká je to pro Vás zkušenost?

„Tři roky jsem učil interpretaci na Státní konzervatoři, pak dva roky na Ježkárně. Nebyla to úplně moje parketa. Chtěl jsem, aby studenti hráli, vystupovali, ale na státních konzervatořích to nějak nešlo. Ale naučil jsem se tam učit a předávat zkušenosti, což teď můžu využít. Být vedoucím oddělení mě baví asi nejvíc. Protože já jsem typ vedoucího, vždycky jsem jím byl.“

Na MKP vyučuje například i herečka Simona Prasková či šansoniérka Renata Drössler

Ondřej Spýťa Syrový

Komentáře