České filmy připomínající komunistická zvěrstva
UCHO (1970)
Režie: Karel Kachyňa
Scénář: Jan Procházka a Karel Kachyňa
Hrají: Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, František Němec, Bořivoj Navrátil ad.
Děj: Komorní psychologické drama, v němž se objevují prvky satiry, frašky, grotesky, kriminálního filmu a dokonce i momenty hitchcockovského ladění. I mezi prominenty v padesátých a šedesátých letech platilo heslo „Důvěřuj, ale prověřuj“. Proto i ve vilách ministrů a dalších vysokých funkcionářů byla montována „ucha“ – odposlouchávací přístroje, kterými mohla Státní bezpečnost kontrolovat tyto lidi i v jejich intimním soukromí. Výsledkem byla nejistota, bezvýchodnost, strach. To vše ve vrchovaté míře prožívají ministerský náměstek Ludvík a jeho žena Anna, které výborně zahráli Radoslav Brzobohatý a Jiřina Bohdalová.
—
HŘBITOV PRO CIZINCE (1991)
Režie: Jaroslav Dudek
Scénář: Jiří Hubač
Hrají: Josef Dvořák, Jiří Bartoška, Dagmar Havlová, Libuše Šafránková, Valerie Zawadská, Jose Somr, Rudolf Hrušínský ml., Stanislav Zindulka ad.
Děj: Tragikomický příběh z tragikomické doby – tak by se dala charakterizovat hra Jiřího Hubače, která měla premiéru v květnu 1991. Drama dvou kamarádů, kteří za války jako čeští letci bojovali v Anglii a po návratu domů museli prožít tak dobře známé martyrium, je příběhem o síle přátelství, odvaze překročit sám sebe v utkání s násilím i o právu na zachování lidské paměti.
—
PŘÍTELKYNĚ Z DOMU SMUTKU (1992)
Režie: Hynek Bočan
Scénář a předloha: Eva Kantůrková
Hrají: Ivana Chýlková, Jiřina Bohdalová, Helena Růžičková, Zdena Hadrbolcová, Jana Boušková, Michaela Kuklová, Simona Stašová, Vilma Cibulková, Veronika Žilková, Oldřich Navrátil, Yvetta Blanarovičová, Aňa Geislerová ad.
Děj: Čtyřdílný televizní film se odehrává na počátku osmdesátých let, byl inspirovaný autorčinými zážitky po zatčení z politických důvodů z roční vyšetřovací vazby v ruzyňské věznici. Bylo to místo, kde měl být člověk pomocí promyšleného systému zbaven své důstojnosti, ale byla to také příležitost zažít příběhy přátelství a solidarity, které nakonec učinily vězeňský život snesitelnějším.
—
ZÁMEK V ČECHÁCH (1993)
Režie: Martin Hollý ml.
Scénář: Jiří Hubač
Hrají: Jiřina Jirásková, Taťána Medvecká, Karel Heřmánek, Ivan Vyskočil, Valérie Zawadská, Josef Vinklář, Stanislav Zindulka ad.
Děj: Paní hraběnka slaví šedesátku v okamžiku, kdy má opustit svůj zámek. Nová dělnická vláda totiž chce šlechtu bez milosti zlikvidovat. Ale protože si Elizabeth Anna Marie, hraběnka z Lansdorfu a ze Scheinbergu a později domácí dělnice Lansdorfová, uvědomuje, že „člověk musí dodržovat své zvyky a sliby, i když jsou směšné a zbytečné“, chce uskutečnit pošetilý plán oslavit sedmdesátiny na rodinném sídle navzdory režimu i protivníkům ve městě…
—
KONEC VELKÝCH PRÁZDNIN (1994)
Režie: Miloslav Luther
Scénář: Pavel Kohout, Jelena Mašínová
Hrají: Táňa Fischerová, Martin Dejdar, Václav Vydra, Sabina Laurinová, Pavel Zedníček ad.
Děj: Šestidílný seriál podle scénáře Pavla Kohouta a Jeleny Mašínové vypráví o lidech, kteří z nejrůznějších důvodů chtěli či museli odejít do emigrace. Jenže v roce 1983, kdy se příběh odehrává, byl takový čin klasifikován jako „nezákonné opuštění republiky“. V prvním dílu se seznámíme s celou galerií různorodých postav. Vojínu Vágnerovi (B. Mišík) se zdál divoký sen, v němž pronásledoval muže chtějícího překročit státní hranici. Rodina herce Milana Čecha (M. Dejdar a V. Cibulková) prožívala napínavé a nebezpečné okamžiky, když i s malým synkem potají přešla hranice Jugoslávie a zamířila do Rakouska. Bobina Havránková (S. Laurinová) učinila totéž dokonce za bílého dne, zatímco eskamotér Pepa Strniště (P. Zedníček) zvolil způsob zcela bizarní. Všechny však čekal po útěku do svobodné země nejprve pobyt v uprchlickém táboře.
—
P.F. 77 (2003)
Režie: Jaroslav Brabec
Scénář: Pavel Kohout, Jelena Mašínová
Hrají: Vlasta Chramostová, Ilja Racek, Michaela Maurerová, Miroslav Krobot, Martin Stropnický, Daniela Kolářová, Josef Vinklář, Josef Vinklář ad.
Děj: Příběh kantorky, slavné herečky a jejich studentů je zasazen do dobového rámce utužené normalizace, do doby, kdy se po okupaci sovětských vojsk snažila většina přežít v šedé zóně a v boji proti režimu byla ochotna riskovat své postavení jen hrstka odvážných. Herečka Damiánová připravuje na DAMU se svými studenty Shakespearovu tragedii Romeo a Julie. Je mezi nimi i nadaný student Petr, který hraje Romea a jeho dívka Hanka, která zkouší roli Julie. Jenže doba „vymknuta z kloubů šílí“. Právě se zformovala Charta 77 a stranické orgány DAMU útočí na své pedagogy, aby ji odsoudili. Damiánová se brání, má své známé, kteří díky režimu nemohou hrát a působit ve svých profesích, kolegu Petráka a bývalého nadaného studenta. Ale pak ÚV KSČ zorganizuje shromáždění umělců a tvůrčích pracovníků v Národním divadle. Všichni vědí, o co půjde: odsoudit Chartu 77 a demonstrovat věrnost straně a vládě. Damiánová psychicky trpí, stojí před dilematem. Jednalo-li by se pouze o ni, reagovala by nekompromisně. Jenže na ni snacha vyvíjí nátlak. Jde o kariéru jejího syna, pokud se matka nezachová tak, jak se očekává, nebude její syn potvrzen ve funkci ředitele vědeckého ústavu, kde pracuje. Všichni čekají, jak se Damiánová zachová, nejvíc její studenti, mezi nimiž jsou povahy idealistické a zásadové jako Petr, ale i donašeči, jako Kamil. A drama spěje k závěrečné tragedii.
—
KAWASAKIHO RŮŽE (2009)
Režie: Jan Hřebejk
Scénář: Petr Jarchovský
Hrají: Ladislav Chudík, Daniela Kolářová, Lenka Vlasáková, Martin Huba, Petra Hřebíčková ad.
Děj: Kdo může posuzovat minulé viny? Kdo je může odpouštět? Může jim čas obrousit hrany? Nebo pokání, jímž se viníci posléze pokusí spasit? Drama Jana Hřebejka podle Cenou Sazky oceněného scénáře Petra Jarchovského vytváří spletitý řetězec podobných otázek a nabízí celou škálu často protichůdných odpovědí. Středobod příběhu tvoří postava renomovaného psychiatra (Martin Huba), morální autority, který má u příležitosti výročí založení republiky získat významné státní ocenění. Právě připravovaný slavnostní akt se stane katalyzátorem událostí, které na povrch vyplaví hříchy minulosti, jež mu můžou zlomit vaz.
—
KLÍČEK (2009)
Režie: Ján Novák
Scénář: Ján Novák, Šárka Horáková-Maixnerová
Hrají: Jan Přeučil, Eva Hrušková, Stanislav Zindulka, Norbert Lichý ad.
Děj: „Tak kde, u mě ani u tebe doma to nejde, tak kde?“ zlobí se lehce namachrovaný Jakub na svou přítelkyni. Ještě neví, že dnes opuštěné vězení v centru Uherského Hradiště, do kterého vlezou, aby si trochu užili, není tak úplně prázdné. „Co sakra chcete vědět?!“ řve Jakub při výslechu na policii o několik hodin později. Právě prodělal cestu časem, když se z ospalé prázdninové nudy léta roku 2009 přesunul do brutální atmosféry komunistického žaláře z padesátých let minulého století. Jemu se cestu do civilizované současnosti nalézt podařilo, jenže jeho holka tam zůstala. Ve zdech vězení, v epicentru krutých výslechů doprovázených bitím a mučením. Dokáže ji zachránit, nebo se neplánovaně přidá k obětem zvůle komunistického režimu?
—
PIKNIK (2014)
Režie: Hynek Bočan
Scénář: Jiří Stránský, Hynek Bočan
Hrají: Jan Tříska, Dana Syslová, Iva Janžurová, Luděk Munzar, Ladislav Mrkvička, Lenka Vlasáková, Emílie Vašáryová, Ladislav Trojan, Jaroslava Obermaierová, Petr Nárožný, Petr Kostka ad.
Děj: Devět kamarádů a jejich rodiny se chystají na víkendový výlet do přírody. Mají s sebou stany, maso na rožnění, dobrou mysl. Všechny pojí dlouholeté přátelství, které vzniklo za zvláštních, dnes už naštěstí neopakovatelných okolností. To přátelství opravdu prověřila léta. Věk našich hrdinů se pohybuje kolem osmdesátky. Ale příběh není jen o dobré pohodě a přátelském vtipkování. Nebo o napínavé záchraně zvídavého kluka, který uvízl na skále. Číhá v něm detektivní záhada, kterou je třeba na místě vyřešit. Nakonec se viník odhalí sám, ale my vidíme, že soudit se má opatrně a se znalostí všech okolností. Film přispívá k posílení paměti národa a je pozoruhodný svým opravdu hvězdným obsazením.
Zdroje: www.csfd.cz, www.fdb.cz, www.imb.cz, www.wikipedia.cz
Zpracoval Ondřej Spýťa Syrový