Pro pedagogy je státní maturita větším stresem než pro žáky.
Rozhovor se školskou odbornicí na současné dění v českém školství
Souhlasíte s jednotnými přijímacími zkouškami na střední školy?
Zásadně nesouhlasím! Přijímací řízení by měla koordinovat daná škola, už kvůli tomu, aby v přijímacích zkouškách byla látka, na kterou se škola zaměřuje. Pokud nějaké gymnázium s jazykovým zaměřením bude muset mít v přijímacím řízení přes 40% matematiky, jak to nyní je u mnoha SŠ, tak tato škola ztrácí úplně smysl. Přijímací zkoušky si musí koordinovat daná škola, nelze udělat pro všechny stejné podmínky.
Co říkáte na povinnou maturitu z matematiky?
To je úplný úlet. Podívejme se, jak dopadly loňské maturity a zvláště z matematiky, strašný neúspěch. Logiku CERMATu opravdu nechápu. Matematika žákům nejde? Tak ji dáme povinně! Celkově považuji státní maturitu za největší frašku v českém školství a za zbytečný nárůst byrokracie. Dlouho jsem přemýšlela o pozitivech a na žádná jsem nepřišla.
Myslíte, že většina pedagogů souhlasí se státní maturitou?
Spíše bych řekla, že se státní maturitou souhlasí jen menšina pedagogů. Pro pedagogy je státní maturita větším stresem než pro žáky – školení, volání, papírování, odesílání prací, přijímání výsledků, kontrola komisařů aj.
Jak hodnotíte potrestání žáků, kteří šikanovali učitelku na SŠ Strašnice? Dochází podle Vás často k šikaně učitelů?
Pochopitelně s trestem nesouhlasím. Již od začátku se měla řešit celá kauza úplně jinak. Překvapilo mne, že žáci, kteří o šikaně věděli, nešířili informaci dál. Vedení školy není jediným orgánem, na který se mohli obrátit. Rozhodně se nabízelo obrátit na Českou školní inspekci, zřizovatele, či veřejného ochránce práv. V případě, že by se již od začátku kauza medializovala a začalo se v ní „rýpat“ mnoho osob a institucí, tak se mohlo předejít tragickému konci. Nyní mne ovšem děsí, kolik lidí, hlavně politiků, se na této tragické kauze zviditelňuje.
MgA. Martina Lohnerová, 10.3.2016