Retro okénko: Víme kam zmizel legendární Horst Fuchs!
V Česku asi nenaleznete nikoho, kdo by neznal „krále“ evropského teleshoppingu.
Do paměti se lidem nesmazatelně zapsal neotřelou propagací svých produktů, na kterých neváhal provádět mnohdy velmi bláznivé pokusy.
Z obrazovek na nás promlouval hlasem Zdeňka Junáka pravidelně v brzkých ranních hodinách, upoutal i diváky, kteří nemohli v noci spát a v kratších spotech se objevoval i během dne.
Není prakticky nic, co by tento legendární obchodník ve svém programu nenabízel. Stačí si vzpomenout: Struhadla na zeleninu, vysavače, žehličky, pánve a hrnce, stoličky na nohy, čistící a úklidové prostředky, nože, přenosné televizory, zahradní náčiní…
Mnohdy „nekonečné spoty“ které se ve smyčkách vysílaly i několik hodin vždy doplnil několika pokusy, které také sám vymyslel. Snažil se diváky zaujmout něčím netradičním. Ať už tím, že v mixéru drtil beton, nechal střílet vojáky do luxusních aut, smažil na kapotě aut vejce, nechával přejíždět těžkou techniku po kobercích, nebo na pánvičce škvařil plastový kelímek …
Kde se vlastně Horst vzal a jak k televiznímu prodeji přišel?
V mládí se vyučil karosářem. Jenže práce na autech ho v žádném případě nenaplňovala. Po práci rád postával na ulici a sledoval pouličního prodejce. Po čase jej prodejce sám vyzval, aby si jeho povolání také vyzkoušel. Horst ihned zaujal procházející občany svou osobitou prezentací i nevšedním ošacením. Vypracoval se postupně mezi nejlepší pouliční obchodníky, později jezdil prodávat i na největší evropské veletrhy. Zde si Fuchse všimla i televizní produkce, která ho oslovila ke spolupráci. A zde je počátek jeho legendární televizní kariéry. Postupně se mu povedlo vybudovat věhlasnou firmu WS International. V Evropě nebyla země, kde by se jeho teleshoppingové spoty nevysílaly. V České republice v době své největší slávy dovedl vydělat přes 300 milionů ročně. Ve větších městech měl dokonce své vlastní obchody. I v ČR má dodnes fungující fanklub, který sbírá produkty nabízené Horstem Fuchsem a natáčí si na video jeho pořady.
Jedna fanynka zašla až tak daleko, že v prodejně v Opavě ukradla jeho kartonovou podobiznu v životní velikosti. V té době pravidelně Horst navštěvoval Česko, kde sám prodával své zboží a ve velkém rozdával autogramy. Stával se také často terčem různých vtipálků a imitátorů, kteří jeho pořady parodovali.
Po roce 2010 přichází pád. V televizích se rapidně zmenšuje prostor pro teleshopping a Horstova firma včas nedovedla reagovat na současnou dobu. Zákazníků bylo stále méně a WS International sídlící v Hodoníně v roce 2016 definitivně krachuje. Zanechává za sebou nemalé dluhy. Pár měsíců později končí i samotná mateřská firma sídlící v Německu a Rakousku. Kdo by si myslel, že zde přichází konec „krále teleshoppingu“, pletl by se. Na obrazovkách jej už prakticky nevídáme, ale stále je ve svém oboru vyhledávaný odborník. Sám školí nové tváře, které vystupují v televizní reklamě, píše scénáře a vymýšlí nové způsoby televizního prodeje. Momentálně žije ve Vídni a o svém soukromí neposkytuje žádné rozhovory. Nikdo tedy přesně neví jak a s kým žije. Ač o jeho životě koluje spousta fám a nepodložených informací, Horst se nikdy ke svému soukromému životu nevyjádřil.
-jamach-