Sedmačtyřicet let po žhářském útoku na mešitu Al-Aksá Palestinci opakují lež, že pachatelem byl „židovský radikál“

RAMALLÁH/JERUZALÉM – Když v roce 1969 zapálil Denis Michael Rohan, osmadvacetiletý duševně nemocný křesťan původem z Austrálie, jeruzalémskou mešitu Al-Aksá na Chrámové hoře, byl přesvědčen, že plní Boží vůli. Izraelské orgány tehdy muže zatkly a po výslechu byl poslán nazpět do Austrálie coby psychicky nemocný jedinec, který není odpovědný za své činy. Palestinci mezi sebou ovšem rozšířili nepravdivou informaci o tom, že za žhářským útokem, při němž shořela část střechy a starobylá kazatelna, stál ve skutečnosti Žid jednající s tichým souhlasem izraelských úřadů. Tato legenda začala později žít vlastním životem, palestinské děti se o ní učí ve školách v Evropskou unií revidovaných učebnicích a dnes se k ní hlásí i oficiální palestinští představitelé. Oficiální sdělovací prostředky Hamásu, ale i palestinské samosprávy na Západním břehu, si v neděli 21. srpna toto výročí po svém připomněly.

Oficiální sdělovací prostředky Hamásu i palestinské samosprávy v neděli (21.8.) připomněly výročí události, z níž obviňují Izrael, a spojily ji s tvrzením, že Izrael se prý pokouší i nadále připravit muslimy o prostranství kolem mešity, považované za třetí nejposvátnější místo islámu. „Zločiny izraelské okupace i pokusy o judaizaci Jeruzaléma dosud pokračují i sedmačtyřicet let po žhářském útoku,“ stojí v oficiálním prohlášení palestinské Národní rady, citovaném palestinskou tiskovou agenturou Wafa.
Skutečnost, že se v případě žhářského útoku na mešitu Al-Aksá jednalo o australského křesťana, zatčeného a deportovaného zpět do vlasti, nebývá v palestinských sdělovacích prostředcích vůbec zmiňována. Tak například agentura Wafa při rekapitulaci žhářského útoku uvedla, že žhář Rohan byl „izraelský Žid“, který provedl čin „pod ochranou okupační mocnosti“.
Podobně jsou na tom učebnice. Nejnovější vydání učebnice dějepisu pro 11. ročník povinné školní docházky – jejíž text byl mimo jiné revidován i představiteli EU – také uvádí, že žhářem byl „židovský radikál“.

Stejně tak televizní stanice Al-Aksá, která patří Hamásu, letos při připomínce výročí označila Rohana za „židovského radikála“ a žhářský čin byl prý součástí „plánu sionistických okupantů útočit na mešitu“. Podle příspěvku téže televizní stanice se prý „izraelští radikálově“ o „útok“ na mešitu pokoušejí i nadále. Izraelské orgány prý chrání Židy, kteří na Chrámové hoře provádějí „talmudické rituály“, stavějí pod ní tajné tunely a chtějí místo rozdělit na muslimskou a židovskou část, jako je dnes rozdělena i jeskyně patriarchů v Hebronu, která je po Chrámové hoře druhým nejposvátnějším místem judaismu.

Palestinci hovoří v posledních měsících stále častěji o údajných izraelských „provokacích“ na Chrámové hoře a o snaze změnit její status quo. Ve skutečnosti izraelská policie vymáhá dodržování zákazu židovské modlitby na tomto nejposvátnějším místě judaismu, které je současně podle muslimů po Mekce a Medíně třetím nejsvětějším místem islámu.

Zdroj: http://www.ztis.cz/rubrika/izrael/clanek/sedmactyricet-let-po-zharskem-utoku-na-mesitu-al-aksa-palestinci-opakuji-lez-ze-pachatelem-byl-zidovsky-radikal

Komentáře