Zástupce ombudsmana: Prázdné kostely, plné mešity?
Před několika dny odvysílala Česká televise dokumentární film režiséra T. Kratochvíla Uprchlíci ( Jak vypadá cesta za evropským snem z pohledu uprchlíka). Ten se skrytou kamerou sledoval cestu uprchlíků z Turecka až do Německa. Film stojí za shlédnutí, protože nám zprostředkuje nejen podmínky za kterých toto pašování lidí, nepřesně nazývané „útěkem před válkou“ (nikdo z těch, kteří jsou ve filmu uvedeni před válečnými útrapami neprchá), ale mnohé nám něco napoví o málo tušeném charakteru lidí, kteří k nám přicházejí.
Jejich vztah k víře je totiž zcela jiný než si představujeme a – samozřejmě – zcela jiný než je tomu obecně u nás. Z filmu je to zřetelně patrno: v čase 31.14 filmu se jinak drsný pašerák ptá zda se uprchlíci chtějí pomodlit a ti konstatují že „dáli Bůh..“ budou zítra v Evropě. Ale zejména: v čase 38.39 filmu uprchlice, která neúspěšně jedná o dopravě přes moře ( peníze dala jinému pašerákovi než který je nyní přítomen) argumentuje slovy: „ Bohu se nelíbí jak nám tady ubližujete“. Zvláštní. Že někdo u nás při jednání o obsahu smlouvy o přepravě argumentuje božím názorem si lze těžko představit, jako naopak si lze dobře představit, že taková argumentace se musí zamlouvat představitelům křesťanských církví, kteří by jistě rádi přivítali v Evropě takto „argumentující“ lid, jehož je zde čím dále méně. Nemůže toto být jedním z důvodů proč nás představitelé katolické církve nabádají a vstřícnému přijetí migrantů a proč nás Tomáš Havlík přesvědčuje, že bůh islámu je stejný jako Bůh ve kterého věří křesťané ? Je to ovšem všechno mnohem složitější. Naproti tomu katolický primas v Belgii J..De Kesel varuje před zde již převládající vírou v islám. Možná že zde jsou kořeny některých vystoupení na naší politické scéně, které někteří z nás sleduji s jistými rozpaky.
Po pařížských útocích v lednu 2015 si někteří francouzští novináři všimli, že pravověrní křesťané se nedokáží ztotožnit s obecnou adorací týdeníku Charlie Hebdo, s jeho vulgárními vtipy urážejícími křesťanského Boha a světce stejně, jako boha a světce islámské. Lze si přece dobře představit, že praktikující katolík, ctitel Pany Marie ( a jistě jich není v katolické církvi málo), jen s velkými rozpaky si zde prohlížel karikaturu zesměšňující „neposkvrněné početí“ a zobrazující Panu Marii v „gynekologické pozici“. A možná, i když zrovna nemusí souhlasit s vraždami, „ téměř závidí muslimům jejich neústupnost a tvrdost ze kterou hájí svoji víru, když reagují na urážení Koránu a Proroka“ ( Franco Cardini). Zatímco týdeník zobrazující urážky křesťanských svatých byl považován div ne za symbol svobody a lidských práv.
Zdá se, že ani tuto, snad duchovní, stránku věci bychom neměli přehlížet. Ozývá se i tak, kde bychom to nečekali: nedávno bývalý eurokomisař Š.Füle v jedné z mnoha probíhající diskusi se přihlásil k nutnosti obhajovat proti migrantům naše evropské (křesťanské ?) hodnoty když prohlásil: „Pokud to nebudeme dělat, kostely budou v Evropě ještě prázdnější a země s prázdnými kostely má důvod se obávat plných mešit“. Něco na tom asi bude …
JUDr. Stanislav Křeček, zástupce ombudsmana